تماس با آگهی دهنده
دستگاه مگنتوتلوریک تمام اتوماتیک aspect-image

دستگاه مگنتوتلوریک تمام اتوماتیک

مشهد
تولید کننده ایران
وضعیت کالا تولید کننده
روش مگنتو تلوریک که از اوایل ۱۹۵۰ تا کنون به‌ منظور اکتشاف منابع آب‌ زیرزمینی (از عمق چند متر تا چند صد متر)، اکتشاف منابع هیدروکربنی (نفت و گاز)، اکتشاف معادن، و اکتشاف منابع زمین گرمایی (ژئوترمال) مورد استفاده قرار گرفته است، یکی از روش‌های الکترومغناطیسی ژئوفیزیک است و کاربرد صنعتی، تجاری، و تحقیقاتی دارد.
به عنوان مثال یکی از موارد استفاده و کاربرد دستگاه مگنتوتلوریک در ایران، اکتشاف منابع زمین گرمایی در مناطق شمال غرب و منطقه دماوند است. چین، ایرلند، السالوادور، ایسلند و… نیز از دیگر کشورهایی هستند که در آن‌ها از این روش استفاده شده است.

اکتشاف منابع آب‌ زیرزمینی
دستگاه مگنتوتلوریک پتانسیل قابل توجهی برای اندازه‌گیری ابعاد جانبی و عمودی آب ‌خوان به‌منظور اکتشاف آب‌های زیرزمینی دارد. فن‌آوری MT با حل مشکلات رایج در اکتشاف آب‌های زیرزمینی، روشی سریع، موثر و دقیق برای تشخیص آب شیرین به شمار می‌آید.

اکتشاف منابع هیدروکربنی (نفت و گاز)
شرکت‌های اکتشاف نفت و گاز سال‌ها از تکنیک‌های لرزه‌ای بازتابی استفاده می‌کرده‌اند که در کنار نقاط قوت خود، محدودیت‌هایی نیز دارد. به عنوان مثال این روش نمی‌تواند مقاومت ویژه را تعیین کند و یا عواملی نظیر سنگ‌های آتشفشانی در نزدیکی سطح زمین یا بخش داخلی آن و یا سنگ آهک‌های متراکم و بسیار زیاد، از موانع رایج برای مدل‌سازی قطعی با روش‌های لرزه‌ای به شمار می‌آیند. علاوه بر این، زمین‌های ناهموار و پوشش گیاهی جنگل نیز می‌توانند استفاده از روش لرزه‌ای برای اکتشاف نفت و گاز را دشوار، پرهزینه یا حتی غیرممکن سازند. بنابراین بسیاری از شرکت‌های نفتی در سراسر جهان از روش الکترومغناطیسی مگنتوتلوریک (EM) به عنوان مکملی سودمند و مفید برای تکنیک‌های لرزه‌ای استفاده می‌کنند و در مواردی که روش لرزه‌ای نمی‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، استفاده از دستگاه مگنتوتلوریک را جایگزین می‌کنند.

اکتشاف منابع زمین گرمایی (ژئوترمال)
انرژی زمین‌گرمایی یکی از بزرگترین منابع انرژی در زمین است که برق را برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان تامین، تمیز و کم‌هزینه می‌کند. اکتشافات ژئوترمال با استفاده از دستگاه مگنتوتلوریک اطلاعات مهمی را برای یافتن و بهره‌برداری از این منابع ارزشمند فراهم می‌کند. فناوری MT با استفاده از تکنیک‌های پردازش مرجع از راه دور، داده‌های با کیفیت بالا را به دست آورده و محل منابع زمین گرمایی در سراسر جهان را تعیین کرده است. این روش به‌عنوان یک روش سازگار با محیط زیست، قابل اعتماد و بسیارمقرون به صرفه است.

اکتشاف فلزات پایه، فلزات گرانبها، و سنگ‌های قیمتی
روش مگنتوتلوریک می‌تواند برای شناسایی عناصر پایه‌ مختلف مثل نیکل و همچنین اکتشاف فلزات گرانبها مورد استفاده قرار گیرد. از آنجا که بسیاری از معادن فلز و سنگ تا کنون کشف شده‌اند، معادن موجود که هنوز ناشناخته‌اند، احتمالا نسبت به بدنه‌های معروف شناخته شده عمق بیشتری داشته و ممکن است توسط لایه‌های ضخیم پوشیده شده باشند. بنابراین پیدا کردن این ذخایر نیاز به تکنولوژی‌های پیچیده‌تر و متفاوت با روش‌های سنتی استخراج دارد. MT می‌تواند یک مکمل ثابت و یا جایگزینی برای روش‌های گران قیمت سنتی مانند حفاری الماس باشد. کشف نیکل در عمق ۱۷۵۰متری توسط شرکت INCO در سال ۱۹۹۱ نمونه‌ای از کاربرد دستگاه مگنتوتلوریک برای اکتشاف فلزات است.

دستگاه مگنتوتلوریک چگونه کار می‌کند؟
با استفاده از دستگاه مگنتوتلوریک، بدون نیاز به حفاری و دسترسی مستقیم به عمق ، می‌توان لایه‌های مختلف پوسته زمین را مورد بررسی و مطالعه قرار داد. در واقع این دستگاه با استفاده از روش اندازه‌گیری میدان مغناطیسی و الکتریکی طبیعی زمین در سطح آن، اطلاعاتی را جمع‌آوریکرده و داده‌هایی را ثبت می‌کند که پس از پردازش آن‌ها می‌توان خواص و ویژگی‌های لایه‌های زمین در اعماق مختلف را تعیین نمود که چگونگی آن در ادامه توضیح داده شده است:
در روش مگنتوتلوریک مولفه‌های نوسانات میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی که بر هم عمود هستند در سطح زمین ثبت می‌شوند و به این ترتیب می‌توان توضیح رسانای الکتریکی زمین را مورد مطالعه قرار داد. در اطراف زمین میدان‌های الکترومغناطیسی با منابع طبیعی (نظیر طوفان‌های خورشیدی و شفق‌های قطبی) وجود دارند که سبب القای جریان‌های الکتریکی در زمین می‌شوند و همین جریان‌های القایی زیر سطحی نیز به نوبه‌ی خود سبب ایجاد میدان‌های الکترومغناطیسی ثانویه می‌گردند. این میدان‌های الکترومغناطیسی دارای دو مولفه الکتریکی و مغناطیسی هستند که اگر در فرکانس‌های مختلف ثبت شوند، می‌توانند اطلاعات کاربردی و مفیدی در مورد خصوصیات الکتریکی لایه‌های زیر سطحی ارائه دهند.
میدان‌های الکترومغناطیسی مورد استفاده در روش مگنتوتلوریک طیف وسیعی از فرکانس‌ها را شامل می‌شوند. هر ناحیه از این طیف فرکانس برای هدف مشخصی کاربرد دارد. ( برای اکتشاف آب‌های زیرزمینی و فلزات پایه از فرکانس‌های بالا استفاده می‌شود و یا محدوده فرکانس مورد استفاده برای اکتشافات مربوط به منابع هیدروکربنی بازه‌ی ۰.۰۰۱ تا ۵۰۰ هرتز است). یکسری پیچه‌های القایی بسیار حساس و یک جفت الکترود عمود بر هم در دو جهت X و Y، کار اندازه‌گیری مولفه‌های الکتریکی و مغناطیسی و یک پیچه در جهت Z، کار اندازه‌گیری میدان مغناطیسی قائم را انجام می‌دهند. این الکترودها به‌منظور عملکرد بهتر و دقیق‌تر به یکسری تقویت‌کننده‌ها و فیلترها متصل شده‌اند، همچنین به یک دستگاه چند کاناله دیجیتالی که قابلیت اتصال به رایانه را دارد وصل شده‌اند تا داده‌های خام جمع‌آوری‌شده توسط آن‌ها ثبت و اندازه‌گیری شوند.
سپس این داده‌های خام که به صورت سری‌های زمانی اندازه‌گیری شده‌اند با اســتفاده ازتبديل فوريه سريع به حوزه‌ى بســامد انتقال پیدا می‌کنند. در نهایت می‌توان مقاومت ويژه‌ (ρ) و همچنين اختلاف فازبين مؤلفه‌ى ميدان الكتريكى وميدان مغناطيسی (φ) را ازرابطه‌ى زیرمحاسبه كرد:

پس از جمع آوری داده‌های خام، لازم است مدل مناسبی از داده‌های مگنتوتلوریک به دست آورد که این امر مستلزم داشتن اطلاعاتی از ابعاد زیر سطحی منطقه‌ی مورد مطالعه است (برای پیشگیری از بروز خطاهای بزرگ در تخمین مقاومت ویژه و...). همچنین استفاده از این روش بیشتر در مناطقی که دارای ناهمگنی‌های سطحی نیستند پیشنهاد می‌شود. بنابراین بهتر است ابتدا منطقه از لحاظ وجود ناهمگنی‌های سطحی بررسی شود.

تجهیزات و نصب دستگاه مگنتوتلوریک
برای نصب تجهیزات MT نیاز به ناحیه‌ای در حدود (متر۱۰۰ × متر۱۰۰) از خاک یا شن و ماسه، برای دفن سنسورها وجود دارد. بدین معنا که الکترودهای دفن‌شده در زمین تقریبا ۱۰۰ متر از هم فاصله دارند (به شکل صلیب در دوجهت (شمال- جنوب) و (شرق-غرب). سپس هر یک به یک کامپیوتر متصل می‌شوند. سنسورهایی نیز به عنوان کویل‌های اندازه گیری‌کننده‌ی میدان مغناطیسی زمین وجوددارند که آن‌ها هم در زمین دفن می شوند، یکی در جهت شمال-جنوب و دیگری در شرق-غرب. آن‌ها نیز به یک کامپیوتر متصل هستند و طی چندین روز میدان‌های مغناطیسی و الکتریکی را به طور مداوم تغییر می دهند. در نهایت داده‌های جمع آوری شده این امکان را فراهم می‌کنند که هدایت پوسته زمین تا اعماق چندصد متر ازسطح زمین محاسبه شود.

خرید دستگاه مگنتوتلوریک
شما می‌توانید با خرید دستگاه مگنتوتلوریک از فروشگاه زمین ایمن ، از ضمانت یکساله و ۱۰ سال خدمات پس از فروش این محصول نیز بهره‌مند شوید.
کارشناسان فروش ما در زمین ایمن آماده پاسخگویی به سوالات شما درباره خرید دستگاه مگنتوتلوریک هستند. برای این منظور می‌توانید از اطلاعات تماس مندرج در وبسایت مهندسی زمین ایمن استفاده کنید.
مشهد -سناباد 5 - سنایی 6 - پ 297

کاربر گرامی لطفا جهت خرید کالا یا خدمات از پرداخت وجه به صورت غیر حضوری اجتناب نمائید.

قوانین و مقررات
ثبت آگهی رایگان