0 نظر
شرکت شهرکهای صنعتی اصفهان در صد نما
تعریف و اهمیت شهرکهای فناوری

شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان



هدف از تهیه و گرد آوری مطالب این مقاله اطلاع رسانی به کاربران وبسایت 100 نما در جهت ایجاد انگیزه به تولید در شهرکهای صنعتی و شهرکهای فناوری میباشد.لذا در راستای آشنایی بیشتر مخاطبین محترم را به خواندن مطالب ذیل دعوت مینماییم.امید است بتوانیم در جهت این مهم گام موثری برداریم.




شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان (سهامی خاص) در اجرای بند «ت» ماده «8» اساسنامه شرکت شهرک‌های صنعتی ایران (عطف به قانون تأسیس شرکت شهرک‌های صنعتی ایران مصوب 1362/12/7 مجلس شورای اسلامی و اصلاحیه مورخ 1376/3/11 و مصوبه مورخ 1363/3/23 (هیأت وزیران) به صورت شرکت سهامی خاص تأسیس شده و طی شماره 5679 مورخ 1366/2/5 در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی اصفهان به ثبت رسیده است. در حال حاضر، شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان (سهامی خاص) جزء شرکت‌های تابعه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران محسوب می‌گردد. مرکز اصلی شرکت واقع در اصفهان می‌باشد. اهداف: موضوع فعالیت شرکت طبق ماده «6» اساسنامه عبارتست از : الف) احداث شهرک‌ها و نواحی صنعتی در استان و ایجاد امکانات زیر بنایی در هر شهرک با رعایت مفاد اساسنامه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران. ب) انجام کلیه اموری که ضمن هماهنگی استفاده مطلوب از امکانات شهرک‌های صنعتی را در یک روند خودگردان از جهت مالی فراهم نماید. ج) انجام کلیه اقداماتی که برای هماهنگی اداره امور شهرک صنعتی از جهت مالی، فنی، خدماتی، بازرگانی، توسط شرکت شهرک‌های صنعتی ایران مشخص و ابلاغ می‌گردد. د) تملک زمین بر اساس قوانین موضوعه و واگذاری عین یا منفعت اراضی مزبور، انتقال قطعی به داوطلبان احداث واحدهای صنعتی مجاز (انتقال قطعی اراضی، موکول به ارائه پروانه بهره‌برداری است). هـ) تأمین خدمات عمومی شهرک صنعتی از قبیل آب، برق، تلفن، گاز، فاضلاب، تسطیح اراضی شهرک و ایجاد شبکه راه‌های اصلی و فرعی و همچنین ایجاد ساختمان‌های عمومی از قبیل درمانگاه، مسجد، مدرسه، فضای سبز، انبار و غیره. و) مشارکت در سایر شرکت‌‌هایی که به لحاظ ارائه خدمات مورد نیاز متقاضیان و سایر مسائل شهرک لازم تشخیص داده شود. *علاوه بر آن با توجه به مأموریت‌های جدید تعریف شده در سازمان موارد زیر به عنوان اهداف پیگیری می‌شود: *ایجاد زمینه‌های لازم برای راه‌اندازی، هدایت و توسعه سرمایه‌گذاری‌های بخش غیر دولتی در صنایع کوچک به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته در چارچوب سیاست‌های وزارت صنایع و معادن از طریق شرکت‌های زیر مجموعه. *ساماندهی و پشتیبانی از ایجاد پیوند مناسب بین صنایع کوچک، متوسط و بزرگ، توسعه شبکه‌ها، خوشه‌های صنعتی و توسعه مراکز اطلاع‌رسانی و تجارت الکترونیک برای آنها از طریق شرکت‌های زیر مجموعه. *ساماندهی اقدامات پشتیبانی از واحدهای کوچک صنعتی نوپا (در شرف ایجاد) و فراهم آوردن ساز و کار لازم برای پشتیبانی از فعالیت‌های مخاطره‌پذیر در صنایع کوچک از طریق شرکت‌های زیر مجموعه. 


منبع وبسایت اصفهان پورتال فاینانس


 


شهرک فناوری اصفهان به عنوان اولین سازمان مؤسس مراکز رشد و پارک فناوری کشور در محدوده اتوبان آزادگان خمینی شهر و جنب دانشگاه صنعتی اصفهان، و نزدیک به شهرک‌های صنعتی و مناطق نمونه گردشگری خمینی شهر از جمله چشمه لادر با توجه به حمایت از راه‌اندازی و توسعه شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان توانسته است گام‌ های مؤثری در جهت توسعه تولید و صادرات محصولات دانش بنیان و اشتغال پایدار دانش آموختگان دانشگاهی بردارد. دکتر سید مهدی ابطحی فروشانی از 2 تیرماه 1397 ریاست شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان را بر عهده داشت. در ا تیر 1398 و با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دکتر جعفر قیصری به سمت سرپرست شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان منصوب شد..


منبع دانشنامه آزاد


 


شهرک های فناوری



مقدمه :



فناوری های جدید و معرفی آنها در مجموعه فعالیتهای اقتصادی و تولیدی تاثیر بسزایی بر ایجاد ارزش داشته و یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر پیشرفت و رشد کسب‌وکارهای تولیدی خرد،کوچک و متوسط محسوب می گردد. به طوریکه این امر باعث گردیده روشها و ابزارهای متفاوتی در دنیا جهت رشد فناوری و سرعت بخشی در خلق توانمندیهای فناوری و همچنین تسری آنها به فعالیتهای صنعتی و  اقتصادی به کار گرفته شود. سیاست دولت‌ها در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، تقویت و ارتقای توان علمی و فنی شرکت‌های  تامین کننده خدمات فناوری، تحقیق و توسعه و ایجاد زیر ساخت مناسب جهت هر چه تخصصی‌تر شدن فعالیت آن‌ها است، اهمیت بحث از آنجا پیداست که بخش فناوری و تحقیق و توسعه یکی از ارکان مهم توسعه کسب و کارها در دنیای امروز است.



شهرک های فناوری به عنوان یکی از منابع موثر در امر تجاری سازی و رشد فناوری و همچنین رشد اقتصاد دانش‌ محور و اشتغال‌زایی تخصصی مورد توجه بسیاری از کشورهای دنیا واقع گردیده است. شهرک های فناوری، مکانی مناسب برای مستقر شدن و حضور حرفه‌ای کسب و کارهای فن اور تولیدی، واحدهای پژوهشی و توسعه صنایع، مشاورین خبره و موسسات پژوهنده و آموزشی است که در تعامل سازنده با یکدیگر  به فعالیت­های ذیربط  با حوزه تخصصی شهرک اشتغال دارند. هدف نهائی این همیاری، ایجاد فضای تجارت ساز فناوری و تسهیل فرآیند جذب، ارتقا و نشر آن است به صورتیکه که تمامی و یا بخش‌ عمده‌ای از فعالیت­ تجاری سازی فناوری در این شهرک ­ها به صورت حرفه‌ای قابل انجام باشد. مهمترین این فعالیت­ها شامل تحقیق و توسعه، تولید محصولات با فناوری پیشرفته،خدمات آزمایشگاهی، استانداردسازی، بازاریابی برای توسعه بازار محصولات فناوری در راستای تولید صنعتی و همچنین عرضه سایر خدمات تخصصی می‌باشد.  همکاری­های بین‌المللی برای استفاده از تجارب جهانی و همچنین ارسال محصولات و خدمات به بازارهای فناوری جهان از اهداف راهبری شهرک های  فناوری  است.



تعریف شهرک فناوری: شهرک فناوری مجموعه ای است که حین انجام زیر ساخت مناسب برای حضور واحدهای فن اور تولیدی ، خدماتی و مشاوره ای  با  تهیه و تجمیع  اجزای مرتبط با توسعه فناوری زمینه ارائه حمایتهای نرم افزاری لازم جهت ایجاد کسب و کارهای تولیدی خرد،کوچک و متوسط  فناوریهای جدید را فراهم آورده و از سوی دیگر با معرفی فناوریهای جدید در کسب و کارهای تولیدی زمینه ارتقای توان رقابتی و توسعه فعالیتهای آنها را فراهم می آورد. 



ماموریت های کلان شهرک های فناوری



·   بررسی  فعالیت کسب و کارهای تولیدی در زمینه تخصصی شهرکهای فناوری و ارائه پیشنهاد و برنامه ارتقای آنها



· کمک به رشد دانش فنی کسب وکارهای تولیدی به منظور رقابت در عرصه جهانی 



·   سازماندهی برای صدور خدمات مورد نیاز به کسب و کارهای تولیدی به منظور کمک به ارتقای آنها



· ایجاد بستر مناسب فعالیت متخصصین  در حوزه تخصصی شهرک



·  ایجاد بستر مناسب پژوهش و توسعه و انجام فعالیتهای تحقیقاتی کاربردی در جهت تخصصی شهرک فناوری



·  ایجاد و فضای مناسب جهت تجاری سازی محصولات



·  آسان سازی در امر اعمال  فناوری



· تکمیل انتقال دانش و کاربردی نمودن آن از طریق انجام نقش واسط بین کسب و کارهای تولیدی و مراکز تولید علم ، دانشگاهها،پارکهای علم و فناوری، متخصصین و مشاورین



·   تقویت پتانسیل موجود در منطقه و ایجاد مزیت های مضاعف با هدف توسعه محلی



·   ایجاد قطب تخصصی با ارائه خدمات لازم به صنایع سراسر کشور با هدف توسعه ملی در زمینه تخصصی



·   همکاری و تعامل موثر با مراکز تحقیقاتی ، علمی و دانشگاهی،پارکهای فناوری و متخصصین در داخل و خارج از کشوربا هدف رشد صنعتی در سطح  ملی و بین المللی



ویژگی های شهرک های فناوری:



·   قابلیت دسترس بودن ساده به آنها بصورت فیزیکی و مجازی



·    دارای ساختار کوچک ولی توانا و مدیریت با تجربه در راهبردی امور فناوری



·  دارای توان تدارک امکانات و خدمات با ارزش افزوده بالا



·   دارای بستر مناسب تأسیساتی و شهری و شبکه های ارتباطی و مخابراتی



·    دسترسی مناسب از قبیل اتوبان ، فرودگاه ، راه آهن



·   دارای معماری جدید ساختمانی با محیط آرام و دلپذیر



·    گرایش به خصوصی سازی در نگهداری شهرک و پشتیبانی دولت در راهبری نرم افزاری



·  بکارگیری حداکثر توان بخش خصوصی در تکمیل اجزای آنها



·   ایجاد شهرکها بر اساس نیاز کسب و کارهای تولیدی به فناوری های جدید



·      همسایگی با قطب های صنعتی ،دانشگاهی در کلان شهرهای کشور



در حال حاضر 6 شهرک فناوری در سطح کشور به بهره برداری رسیده است :



·  شهرک فناوری صنایع غذایی و بیوتکنولوژی شمال شرق کشور (در مجاورت شهر مشهد) 



·   شهرک فناوری قطعات خودرو در مجاورت شهر تبریز



·    شهرک فناوری صنایع غذایی و الکترونیک ارومیه 



·   شهرک فناوری کانی غیرفلزی همدان



·   شهرک فناوری صنایع شیمیایی و پتروشیمی درمجاورت شهر شیراز 



·   شهرک فناوری اصفهان در مجاورت شهر اصفهان 



جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره هر شهرک به وب سایت آن مراجعه نمایید.



منبع سازمان صنایع کوچک و شهرکهای  صنعتی ایران



 


 




 










 



 




نظرات
نظری درباره این خبر درج نشده است
ثبت نظر شما
جهت ثبت نظر می بایست عضو سایت شوید ورود عضویت
ثبت آگهی رایگان